Психологічний супровід обдарованих дітей
Психодіагностичні методики для виявлення обдарованості
• визначити психологічний профіль обдарованої дитини;
• діагностувати особливості когнітивної сфери;
• діагностувати інтелектуальну обдарованість;
• виявити творчий потенціал;
• дослідити соціальні умови розвитку обдарованої дитини.
Далі наводимо перелікметодик, які можна застосовувати як у комплексі, так і самостійно.Діагностику за цими методиками проводять з учнями від 7 до 18 років.
Під час роботи використовують методики, спрямовані на виявлення основних рис особистості, що визначають її розвиток, процеси адаптації, психічне здоров’я, виявлення творчого потенціалу, мотивації у досягненнях, що забезпечують досягнення високих результатів у багатьох сферах. Завдяки їх застосуванню можна визначити риси особистості обдарованої дитини, що сприяють або навпаки перешкоджають прояву його обдарованості.
Назва методики |
Мета |
Тест Кеттелла 16-PF
(форма, А) |
Вимірювання 16
факторів особистості — особистісних рис, властивостей, що відображають
відносно стійкі способи взаємодії людини з навколишнім світом і з собою.
Виявлення емоційних, комунікативних, інтелектуальних властивостей, а також
властивостей саморегуляції. Проводиться з учнями, починаючи з 8-го класу |
Тест «Акцентуації
характеру» |
Виявлення типу
акцентуації характеру, тобто певного напряму характеру |
Характерологічний
опитувальник Айзенка (варіант В — підлітковий) |
Вивчення і корекція
індивідуально-психологічних особливостей і характерологічних проявів
підлітків |
Опитувальник САН
(самопочуття, активність, настрій) В.А. Доскіна, Н.О. Лаврентьєвої,
В.Б. Шарай, М.П. Мірошникова |
Оперативна оцінка
самопочуття, активності та настрою |
Тест «Шкала
соціально-психологічної адаптованості» К. Роджерса і Р. Даймонд у
адаптації Т.В. Снєгірьової |
Виявлення
особливостей адаптаційного періоду особистості через інтегральні показники
«адаптація», «самосприйняття», «прийняття інших», «емоційна комфортність»,
«інтернальність», «прагнення до домінування» |
Опитувальник «Який
ваш творчий потенціал?» |
Діагностика творчого
потенціалу, креативності. За допомогою запитань діагностують межі
допитливості респондента, упевненість у собі, сталість, зорову і слухову
пам’ять, прагнення до незалежності, здатність абстрагуватися і
зосереджуватися |
Тест «Дослідження
самооцінки» Дембо-Рубінштейна |
Самооцінка
(шкалювання) таких особистих якостей, як здоров’я, здібності, характер тощо |
Тест-опитувальник
для визначення рівня самооцінки обдарованого школяра |
Самостійне
визначення школярем рівня самооцінки |
Проективна методика
«Неіснуюча тварина» |
Діагностика
особистісних особливостей |
Проективна методика
«Пальцем фарбування тест» |
Виявлення значущих
характеристик особистості |
«Завершення речення»
(варіант В. Міхала) |
Діагностика
ставлення дитини до батьків, братів, сестер, до дитячої неформальної і
формальної груп, учителів, школи, власних здібностей; виявлення цілей,
цінностей, конфліктів і значущих переживань |
Ці методики дають змогу оцінити стан пам’яті, стомлюваності, активності, стійкості та розподілу уваги; визначити вибірковість сприйняття, рівень зорового сприйняття матеріалу, рівень зорового самоконтролю.
Назва методики |
Мета |
«Заучування
10 слів» О.Р. Лурії |
Оцінювання стану
пам’яті, стомлюваності, активності уваги |
«Виключення слів» |
Оцінювання
вербально-логічного мислення |
Тест «Куб Лінка» |
Оцінювання
спостережливості, просторових уявлень, здібностей до аналізу і синтезу
матеріалу, уміння знаходити і формулювати закономірності (прийоми складання
куба), психомоторики респондента. Визначення ступеня кмітливості під час
вирішення найпростішого конструктивного завдання |
Тест на механічну
тямущість Беннета |
Виявлення технічних
здібностей |
Тест інтелекту
«Намалюй людину» Ф. Гудинаф |
Оцінювання рівня
інтелектуального розвитку |
Тест на сприйняття
Мюнстерберга |
Визначення
вибірковості уваги |
Тест «Провідна
репрезентативна система» |
Визначення провідної
репрезентативної системи |
На підставі методик цього розділу можливі складання профілю рівня інтелектуального розвитку дитини, оцінювання його потенційних можливостей подальшого розвитку.
Назва методики |
Мета |
Тест прогресивних
матриць Равена |
Оцінювання
наочно-образного мислення у молодшого школяра, пов’язаного з оперуванням
різними образами і наочними уявленнями під час розв’язання задач |
Тест
Д. Векслера |
Вимірювання рівня
інтелектуального розвитку |
Тест
Р. Амтхауера |
Визначення
коефіцієнта інтелекту. Вибудовування профілю інтелекту за такими критеріями:
доповнення пропозицій, виключення слова, аналогії, пам’ять, мнестичні
здібності, арифметичні задачі, числові ряди, просторову уяву, просторове
узагальнення |
Тест «Інтелектуальна
лабільність» |
Експрес-діагностика
лабільності мислительних процесів — здатність до переключення уваги,
уміння швидко переходити з виконання одних завдань на виконання других, не
допускаючи при цьому помилок. Прогнозування успішності під час професійного
навчання, освоєння нового виду діяльності, оцінювання якості трудової практики |
Методики спрямовані на вивчення дивергентної продуктивності на образному, символічному і семантичному матеріалі й дають змогу оцінити чинники дивергентного мислення, як-от: швидкість, гнучкість, оригінальність і розробленість; визначають, наскільки допитливими, наділеними уявою, які вміють розбиратися в складних ідеях і здатними на ризик вважають себе діти. Крім того, використання цього діагностичного матеріалу дасть змогу провести відбір творчо обдарованих дітей.
Назва методики |
Мета |
Тест «Вивчення
особистісних креативних здібностей» О.Є. Тунік |
Визначення
особливостей творчої особистості: допитливості, уяви, складності, схильності
до ризику |
Тест Медника для
дітей від 12 років (адаптація Л.Г. Алексєєвої, Т.В. Галкіної) |
Перевірка параметрів
вербальної креативності: швидкості придумування вербальних асоціацій,
оригінальності, незвичайності асоціювання, цілеспрямованості асоціацій |
Фігурна форма тесту
творчого мислення Торренса |
Оцінювання
невербальної креативності |
Модифіковані креативні
тести Вільямса (САР) |
Комплексна
діагностика креативності в дітей і підлітків від 5 до 17 років |
Методика «Речення» |
Вивчення
дивергентної продуктивності під час операцій із символічним матеріалом |
Методика
«Класифікація» |
Вивчення
дивергентної продуктивності на семантичному матеріалі |
Методика «Дві лінії» |
Вивчення
дивергентної продуктивності на образному матеріалі |
Методика «Кола»
Вартега |
Вивчення
індивідуальних особливостей невербальних компонентів творчої уяви |
Опитувальник для
визначення творчих нахилів у школярів |
Визначення творчих
нахилів у школярів |
Вербальний тест
творчого мислення «Незвичайне використання» (К.А. Хеллер та ін.) |
Дослідження творчої
обдарованості дітей з 10 до 18 років |
Методики цього розділу дають змогу вивчити особливості взаємин обдарованих дітей у соціумі й скорегувати можливі відхилення в адаптації.
Назва методики |
Мета |
Тест «Чи вмієте ви
говорити й слухати?» В. Маклені |
Визначення
особливостей комунікації |
Методика вивчення комунікативних
і організаторських умінь |
Виявлення
комунікативних і організаторських схильностей особистості — уміння
швидко і чітко встановлювати ділові й товариські контакти з людьми, прагнення
до розширення сфери контактів, участь у громадських і групових заходах,
уміння впливати на людей, прагнення проявляти ініціативу тощо |
Метод дослідження
рівня суб’єктивного контролю психічної стабільності (РСК) (розробив
Є. Бажин на основі шкали локусу контролю Дж. Роттера) |
Оцінювання рівня
суб’єктивного контролю над різними життєвими ситуаціями |
Методика
«Q-сортування» В. Стефансона |
Вивчення уявлень про
себе. Визначення основних тенденцій поведінки людини в реальній групі:
залежність, незалежність, товариськість, нетовариськість, прийняття боротьби
та уникнення боротьби |
Тест
інтерперсональної діагностики Т. Лірі |
Діагностика
міжособистісних взаємин і властивостей особистості, істотних під час
взаємодії з іншими людьми |
Методика оцінки
взаємин підлітка з класом |
Виявлення можливих
«типів» сприйняття індивідом групи |
Методика
«Незакінчені речення» Сакса-Леві |
Діагностика системи
особистісних відносин, виявлення дисгармонійної системи взаємин |
Немає коментарів:
Дописати коментар