субота, 9 січня 2021 р.

Розділ ІІІ тема 2

 Географія 18.01.2021р.

Урок №18  ДИНАМІКА ЧИСЕЛЬНОСТІ НАСЕЛЕННЯ СВІТУ. ПРИРОДНІ,СОЦІАЛЬНІ,ЕКОНОМІЧНІ Й ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА

ПРОСТОРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДНОГО РУХУ НАСЕЛЕННЯ

У СВІТІ. СТАТЕВО-ВІКОВА, ШЛЮБНО-СІМЕЙНА СТРУКТУРА

НАСЕЛЕННЯ. ДЕМОГРАФІЧНЕ СТАРІННЯ НАСЕЛЕННЯ.

ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕМОГРАФІЧНОЇ СИТУАЦІЇ В КРАЇНАХ

ЗАСТАТЕВО-ВІКОВИМИ ПІРАМІДАМИ. ОСОБЛИВОСТ І

ДЕМОГРАФІЧНОЇ ПОЛІТИКИ У КРАЇНАХ З РІЗНИМ ТИПОМ

ВІДТВОРЕННЯ.

ПРАКТИЧНА РО БОТА 7. ОБЧИСЛЕННЯ ПОКАЗНИКІВ

НАРОДЖУВАНОСТІ,СМЕРТНОСТІ, ПРИРОДНОГО ТА

МЕХАНІЧНОГО ПРИРОСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАЇНИ ЗА

СТАТИСТИЧНИМИ ДАНИМИ.

перегляньте відеоурок за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=F4rvflIKJBw

Консрект уроку:

 Навчальна мета: узагальнити знання про демографічні процеси та їх значення для розвитку як окремих країн, так і географічного простору в цілому, сформувати усвідомлення основних задач демографічної політики, удосконалити уміння аналізувати демографічні показники.

Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, інтерес до демографічних процесів, аналітичне мислення,математичну компетентність.

Виховна мета: виховувати толерантність.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизація знань, вдосконалення вмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта населення світу, політична карта світу.

Опорні та базовіпоняття: природний рух населення, народжуваність, смертність, статево-віковий склад, тип відтворення населення, демографічний перехід, шлюбно-сімейна структура, демографічний вибух, демографічна криза, демографічна політика.

                                       Хід уроку

 І. Організаційний момент

 II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Перегляд уривку фільму «Інферно» (виступ Бертрана Зобриста, 26 хв.).

А як виставитеся до таких умовиводів?

 IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Š- Яка чисельність населення Землі? Назвіть десятку найбільших за чисельністю населення країн світу.

Š-Використовуючи знання історії, поясніть, як та чому зростало населення Землі протягом історії людства. Які чинники були головними на різних етапах?

Š-Що таке природний рух населення? За якими показниками його розраховують? У яких одиницях? Звідки беруть такі дані?

 IV. Удосконалення, узагальнення та систематизація знань

 1 Динаміка чисельності населення світу

За оцінками ООН, населення світу становить близько 7,6 млрд осіб. У 1820 р. Цей показник був1 млрд. Протягом ХХ ст. вона збільшилася майже у чотири рази. З 1990 р. Почалося уповільнення темпів приросту. За оцінками, 2024 р. Населення Землі становитиме 8 млрд, а 2100 р. — 11.

 2 Природні, соціальні, економічні й екологічні чинники та просторові особливості природного руху населення у світі

Основним «постачальником» населення світу є країни «периферії». Висока народжуваність характерна для країн з високою дитячою смертністю. Релігійно-історичні традиції багатодітності існують в ісламських країнах та в індуїстів. У містах народжуваність нижче, ніж у сільській місцевості.

У разі підвищення загального рівня життя народжуваність скорочується. Залучення жінок в активне громадське життя веде до зниження народжуваності. Смертність у світі зміщується у бік старшого віку; дитяча смертність суттєво зменшилася (окрім відсталих країн — Ангола, Афганістан, Ліберія таін.). Рівень смертності залежить від рівня розвитку держав та економічних показників на душу населення.

 3 Статево-вікова, шлюбно-сімейна структура населення. Демографічне старіння населення

Хлопчиків народжується більше, ніж дівчаток. До шлюбного періоду співвідношення чоловіків та жінок зрівнюється, а потім кількісна перевага жінок постійно зростає. В країнах, що розвиваються (в Азії та Африці), переважають чоловіки (50,4 %).

Шлюбно-сімейна структура— розподіл населення за шлюбним статусом (визначається нормами держави) та сімейним (повні, неповні, нуклеарні, складні).

Кількість літніх людей (понад 60 років) зараз більша, ніждітей у віці до 5 років. Демографічне старіння характерне для країн «центру» й тих, що займають вищі позиції у «напівпериферії».

 4 Характеристика демографічної ситуації в країнах за статево-віковими пірамідами

Статево-вікові піраміди наочно демонструють один з трьох видів відтворення.

1) Прогресивний— доля дітей близько 40 %, літніх — близько 10 % (високий рівень народжуваності й смертності); піраміда має форму трикутника; притаманний найменш розвиненим країнам; за дуже стрімкого росту природного приросту — демографічний вибух.

2) Стаціонарний— доля дітей близько 27 %, літніх — близько 20 % (зниження рівнів народжуваності й смертності); піраміда у формі дзвоника.

3) Регресивний— доля дітей близько 20 %, літніх — близько 30 % (низькі рівні народжуваності й смертності — старіння нації); піраміда у формі урни; за від’ємного природного приросту — демографічна криза (депопуляція).

 5 Особливості демографічної політики у країнах з різним типом відтворення

Напрями демографічної політики: обмеження чи заохочення. Засоби: контроль народжуваності, планування сім’ї (міграція певноїстаті), сімейна політика (захист сімей, створення суспільного «ідеалу» сім’ї). Заходи: економічні, адміністративно-правові (регламентування шлюбних відносин, медичні обмеження, статус матерів, міграційна політика тощо), пропагандистсько-виховні (громадська думка, норми поведінки, суспільний клімат).

 V. Контрольно-рефлексійний етап

Практична робота 7. Обчислення показників народжуваності, смертності, природного та механічного приросту населення країни за статистичними даними (початок).

За даними онлайн-калькулятора чисельності населення Землі (http://countrymeters.info/) розрахуйте природний приріст населення кількох країн, що вас цікавлять. Порівняйте результати. Зробіть висновок.

 VI. Підсумки уроку

 VII. Домашнє завдання

-Опрацювати § 20.

- Дізнатися у близьких про історію вашої родини.

Немає коментарів:

Дописати коментар