суботу, 14 березня 2020 р.

Америка


  ТЕМА 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АМЕРИКИ


УРОК 32. АМЕРИКА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РЕГІОНУ. (ОСОБЛИВОСТІ ГП. СКЛАД РЕГІОНУ. СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА. ФОРМИ ДЕРЖАВНОГО ПРАВЛІННЯ І ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ КРАЇН, ТИПИ КРАЇН ЗА РІВНЕМ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ. МІЖНАРОДНІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАФТА, МЕРКОСУР, НATO. Практична робота 5. Складання картосхеми типології країн Америки за рівнем їх економічного розвитку
Очікувані результати: учні називають склад регіону, розрізняють форми державного правління і територіального устрою країн Америки, наводять приклади різних типів та підтипів країн Америки за рівнем економічного розвитку;
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки; виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.
Опорні та базові поняття: ЕГП, республіка, монархія, унітарна країна, федеративна країна, нова індустріальна країна, міжнародна організація, економічна інтеграція.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Які регіону світу було досліджено протягом вивчення курсу?
2. Пригадайте, коли й ким була відкрита Америка. Які країни брали участь у колонізації Америки?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Коли в 1492 р. кораблі Христофора Колумба досягли Багамських островів, мандрівник і не підозрював про масштаби та значення свого відкриття. Натомість європейці, що прийшли слідом за Колумбом, швидко побачили казкові можливості Нового Світу, і пройшло зовсім небагато часу, як тисячі представників Старого Світу, покинувши будинки, сім’ї та свої заняття, почали переселятися до незнаних земель.
Через п’ять століть ми можемо оцінити результат діяльності переселенців і їх нащадків — країни Америки розвинені і ті, що розвиваються. Про їх різноманітність, рівні розвитку, національні та інші особливості ви дізнаєтеся протягом вивчення розділу «Америка».
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картами атласу
1. Особливості географічного положення. Склад регіону
Протяжність з півночі на південь перевищує 16,5 тис. км; площа — 44,5 млн км(майже третина суходолу). Населення –880 млн.чол.Субрегіони:
 1) Північна Америка (або Англо-Америка) — переважно англомовні США, Канада, Гренландія (острівне володіння Данії), острови в Атлантичному океані — Бермудські, Сен-П’єр та Мікелон.
2) Центральна Америка — Мексика та невеликі держави на Панамському перешийку — Беліз, Гватемала, Нікарагуа, Сальвадор, Гондурас, Коста-Рика й Панама.
3) Південна Америка охоплює Аргентину, Болівію, Бразилію, Венесуелу, Гаяну, Еквадор, Колумбію, Парагвай, Перу, Суринам, Уругвай, Чилі.
 4) Карибський басейн — Багамські острови, країни, що розташовані на Великих та Малих Антильських островах, зокрема Куба, Ямайка, Гаїті, Домініканська республіка, Антигуа і Барбуда, Барбадос та ін.
ЕГП вигідне: вихід до трьох океанів, віддаленість від війн та конфліктів в Європі та Азії, Панамський канал.
2. Політична карта
Колоніальне минуле. Нині 35 держав, 23 залежні території (володіння Великої Британії, Нідерландів, Данії, Франції, США). Більшість держав — унітарні республіки; федерації: Аргентина, Бразилія, Венесуела, Канада, Мексика, США, Сент-Кітс і Невіс. Канада та деякі невеликі острівні держави входять до складу Британської Співдружності.
3. Типи країн за рівнем економічного розвитку
США, Канада — високорозвинені держави, члени «Великої Сімки». Інші країни належать до групи держав, що розвиваються.
Підтипи: 1) нові індустріальні країни (НІК) — Бразилія, Мексика та Аргентина (так звана «велика трійка»), а також наближуються Венесуела, Колумбія, Чилі; 2) «багаті острови» — острівні країни Карибського басейну (Багамські Острови, Барбадос); 3) країни середніх можливостей, які мають значний потенціал для економічного зростання (зокрема Парагвай, Болівія, країни Центральної Америки); 4) найменш розвинені країни — Гаїті.
4. Міжнародні організації
Робота з текстом підручника
США та Канада — члени НАТО. Північноамериканська угода про вільну торгівлю — НАФТА (від англ. North American Free Trade Agreement): входять США, Канада, Мексика. Створена 1949 р. Штаб-квартира у Вашингтоні. Цілі: ліквідація митних бар’єрів у торгівлі, сприяння американсько-канадським капіталовкладенням у Мексиці.
Південний спільний ринок — МЕРКОСУР (від ісп. Mercado Comun delSur): Аргентина, Бразилія, Парагвай, Уругвай, Венесуела, а також п’ять асоційованих членів (Чилі, Болівія, Перу, Колумбія, Еквадор) та країна-спостерігач (Мексика). Створена 1991 р.
Цілі: скорочення або повна ліквідація митних зборів, узгодження діяльності в промисловості, сільському господарстві й транспорті, співробітництва у валютно-фінансовій та науково-технічній сфері. Штаб-квартира в Монтевідео (Ургувай).
Організація Американських держав (ОАД) — найбільше політичне об’єднання в Америці, охоплює маже всі країни регіону. Створена в 1948 р. Цілі: збереження миру в регіоні, перешкоджання діям міжнародної мафії та тероризму.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Практична робота 5. Складання картосхеми типології країн Америки за рівнем їх економічного розвитку
Завдання (робота в групах). Оцініть ЕГП кожного із субрегіонів Америки. Зробіть відповідні висновки.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §30 .
2. Позначити на контурній карті субрегіони Америки.
3. Підписати столиці названих країн.





ТЕМА 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АМЕРИКИ

УРОК 33. АМЕРИКА: ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ, НАСЕЛЕННЯ.УРБАНІЗАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ.СИСТЕМА РОЗСЕЛЕННЯ.
Очікувані результати НПД: учні оцінюють ступінь забезпеченості регіону різними видами природних ресурсів; аналізують демографічні та урбанізаційні процеси в регіоні за картами атласу, статистичними діаграмами та таблицями, характеризують розміщення населення в регіоні.
Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей (графіків, діаграм);формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, фізична карта світу, політична карта світу, статистичні таблиці, діаграми, графіки.Опорні та базові поняття: природні умови, природні ресурси, ресурсозабезпеченість, земельний фонд, рекреаційні ресурси, природний рух, народжуваність, смертність, міграції, статево-вікова піраміда, урбанізація, мегалополіс, працересурсний потенціал.
Хід уроку
I.              ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.Картографічна розминка (субрегіони, країни та столиці Америки)
Запитання. 1. Оцініть головні особливості ЕГП Америки. Які субрегіони мають найбільш вигідне ЕГП?
 2. Наведіть приклади країн Америки, що належать: до різних форм державного правління; різних типів та підтипів за рівнем економічного розвитку.
 3. Які країни входять до міжнародних організацій НАФТА та МЕРКОСУР? Поясніть, із якою метою вони створені.
4. Пригадайте, від яких чинників залежить спеціалізація господарства території.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вам відомо, що значну роль в економічному розвитку країн та їх міжнародній спеціалізації відіграють особливості їх природних умов, забезпеченість різними видами природних ресурсів, кількість та якість трудових ресурсів. Ви досліджували зазначені складові регіонів Європи та Азії. Тепер настав час дізнатися про природні та соціально-демографічні передумови розвитку американського регіону.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Природні умови
Завдання. Пригадайте головні ознаки рельєфу та клімату материків Північна та Південна Америка. Оцініть їх з точки зору господарського використання.
Поєднання гірських та рівнинних територій: Кордильєри — Анди (18 тис. км), Аппалачі, Великі та Центральні рівнини, Амазонська та Ла-Платська низовини, Бразильське та Гвіанське плоскогір’я. Сприятливі умови для сільськогосподарського освоєння. Розмаїття типів клімату.
2. Природні ресурси
Завдання. За картами атласу охарактеризуйте природні ресурси Америки. Зробіть припущення щодо можливої спеціалізації субрегіонів Америки.
Багаті та різноманітні мінеральні ресурси: руди чорних та кольорових металів (рудний пояс Кордильєр — Анд, Карибський басейн), нафта та природний газ (узбережжя й шельф Мексиканської затоки, затока Маракайбо), кам’яне вугілля (Аппалацький у США та Західний у Канаді); фосфорити (Флорида, США), алмази (Бразилія), смарагди (Колумбія), селітри (Чилі), графіт (Мексика).
Водні ресурси світового значення: річки Амазонка, Парана, Оріноко, Міссісіпі з Міссурі, Маккензі, Святого Лаврентія, Юкон, Колумбія, Колорадо тощо. Найбільша внутрішня водна система світу — Великі озера: Верхнє, Гурон, Мічиган, Ері та Онтаріо.
Багаті лісові ресурси: ліси Північної Америки та Амазонії. Сприятливі агрокліматичні ресурси, особливо виділяють північноамериканські прерії (США) та південноамериканська пампа (Аргентина).
Рекреаційні ресурси: 170 об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. Найбільше їх у Мексиці (29), США (24), Канаді (18) та Бразилії (17).
3. Населення
Виступи учнів з повідомленнями про процеси, які вплинули на формування населення Америки
Завдання. Проаналізуйте статистичні матеріали, діаграми та графіки в підручнику, що характеризують населення Америки.
Близько 1 млрд осіб. Найбільш багатонаселені країни — США (328 млн), Бразилія (213 млн), Мексика (131 млн). Етнічні групи: корінне населення (індіанці, ескімоси), нащадки європейських завойовників та переселенців, вихідці з Європи та Азії, афроамериканці. У Північній Америці, Аргентині, Уругваї, Чилі більшість становлять представники європеоїдної раси. У інших країнах переважають представники мішаних рас — метиси, мулати, самбо. Мови: англійська, французька, іспанська, португальська. Релігії: католицизм, протестантизм, серед індіанського населення — традиційні культи.
Демографічні процеси. В США, Канаді низький природний приріст (2-4 %), міграційний приріст, старіння населення, висока тривалість життя. Середній природний приріст в інших субрегіонах 13 %.
Розселення нерівномірне, найбільш висока густота в Центральній Америці та країнах Карибського басейну. У Північній Америці рівень урбанізації понад 80 % (США, Канада), в інших субрегіонах — від 60 % до 80%. Найвища частка міських жителів в Аргентині (понад 90 %), найнижча (менше 20 %) — в окремих острівних країнах Карибського басейну. Хибна урбанізація. Найбільші міські агломерації: Нью-Йорк (21,4 млн), Сан-Паулу (20,9 млн), Мехіко (20, 4 млн), Лос-Анджелес (15,5 млн), Буенос-Айрес (15,3 млн), Ріо-де-Жанейро (11,3 млн).
Мегалополіси: Приатлантичний (від Бостона до Вашингтона — Босваш), Приозерний (від Чикаго до Піттсбурга — Чипітс) у районі Великих озер, Каліфорнійський (від Сан-Франциско до Сан-Дієго — Сан-Сан) на західному узбережжі США.
Потужний працересурсний потенціал. Трудові ресурси США та Канади відрізняються високим рівнем кваліфікації та освіченості.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Зіставте політичну й фізичну карту Америки в атласі та визначте найбільш забезпечені країни регіону певними видами природних ресурсів. Результати занесіть до таблицю.
Ресурси
Мінеральні
Водні
Лісові
Агро-кліматичні
Паливні
Рудні
Нерудні
Країни
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §31.
2. Позначити на контурній карті найбільші міста та міські агломерації Америки.
3. Випереджальне (окремим учням). Знайти інформацію про діяльність американських ТНК в регіоні. Підготувати повідомлення.


УРОК 34. АМЕРИКА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГОСПОДАРСТВА. ПЕРВИННИЙ  СЕКТОР  ЕКОНОМІКИ.

Очікувані результати НПД: учні вирізняють особливості економіки країн Америки, зумовлені регіональною інтеграцією, висловлють судження про роль ТНК в економіці країн регіону; обґрунтовують особливості спеціалізації сільського господарства, показують на карті основні райони видобування мінеральних ресурсів, лісозаготівлі.
Розвивальна та виховна мета: формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, розвивати економічне мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи.
Опорні та базові поняття: секторальна структура економіки, високорозвинені країни, країни, що розвиваються, нові індустріальні країни, промисловість, сільське господарство, ВВП, ТНК.
                Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічна розминка (субрегіони, країни та столиці Америки)
Запитання
1. Оцініть роль рельєфу та клімату для розвитку господарської діяльності в Америці.
2. Які етнічні групи проживають в Америці?
3. Укажіть причини нерівномірного розподілу населення територією Америки.
4. Чим зобумовлена велика роль добувної промисловості Європи та Азії.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Країни Америки, як і Азії мають надзвичайно різні показники економічного розвитку. Однак, на відміну від азіатського регіону, в Америці є один безперечний лідер — США. Великі американські компанії значною мірою контролюють країни Америки, використовуючи багаті природні й численні людські ресурси. Значну частину промислової та сільськогосподарської продукції країн регіону експортують до США.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості економіки країн Америки
Держави Північної Америки (США, Канада) — високорозвинені, посідають провідні місця за виробництвом продукції обробної і добувної промисловості, сільського господарства, є найбільшими у світі виробниками та постачальниками різноманітних послуг; в структурі економіки та зайнятості населення переважає третинний сектор. Багатопрофільну економіку мають нові індустріальні країни: Бразилія, Мексика, Аргентина, а також Чилі, Колумбія, Перу, Еквадор.
Куба, Венесуела, Болівія — провідна роль держави в економічному житті, обмеження приватного сектора.
Країни Центральної Америки та Карибського басейну спеціалізуються на розвитку сфери послуг (перед усім туризмі) та сільському господарстві.
2. Роль американських ТНК в економіці регіону
Американські ТНК створили в багатьох країнах регіону велику кількість підприємств, які використовують дешеву робочу силу та багаті мінеральні ресурси. Низка міжнародних корпорацій США розмістили штаб-квартири в Панамі, на Багамах, Барбадосі з метою уникнення великого оподаткування.
Проблемне запитання. Які позитивні та негативні наслідки для країн має визначальна роль американських ТНК в регіоні?
3. Первинний сектор економіки
Видобувна промисловість — багатий спектр виробництв.
• Нафта та природний газ: Техаський, Аляскинський, Каліфорнійський, Мексиканської затоки, Західноканадський, Маракайбський, Оринокський басейни; вугілля: Аппалацький (США), Західний (Канада) басейни;
• видобуток залізних та марганцевих руд: Лаврентійська височина, Бразильське плоскогір’я;
• видобуток руд кольорових металів: мідь (Чилі, Перу, Мексика), срібло, свинець, цинк (Мексика, Перу), уран (Канада, Бразилія), олово (Болівія, Бразилія), золото (Колумбія, Мексика), сурма, ртуть (Мексика), нікель (Куба), боксити (Ямайка, Суринам, Гаяна, Домініканська Республіка).
Сільське господарство. В США та Канаді — багатопрофільне, високомеханізоване, високорентабельне з переважанням частки тваринництва. В інших країнах (за винятком Аргентини та Уругваю) провідна роль належить рослинництву.
Споживчий сектор: кукурудза, маніок, банани, картопля, квасоля. Високотоварний сектор, плантаційне господарство: цукрова тростина (Куба, Бразилія, Мексика), кава (Бразилія, Колумбія), какао (Домініканська Республіка, Бразилія, Еквадор), пшениця (Аргентина), банани (Еквадор, Нікарагуа, Панама), бавовник (Мексика, Бразилія, Парагвай), овочі та фрукти (Мексика, Гватемала), орхідеї та інші квіти (Колумбія).
Тваринництво: скотарство, вівчарство, птахівництво (Аргентина, Уругвай, Бразилія, Мексика), розведення лам, альпак (Перу, Еквадор, Болівія).
Лісове господарство: Канада, Бразилія, Чилі, Аргентина; забезпечення деревиною паперової та будівельної промисловості, добування цінної деревини червоного дерева, кедра, рожевого дерева, бальси, збирання хінної кори та кленового соку, листя чагарнику коки, чаю мате, чикле (для жувальної гумки), лікарських рослин, використання каучуконосів тощо.
Рибальство найбільш розвинене в Канаді, Бразилії, Чилі, Перу. Аквакультура: в прибережних акваторіях Канади, США, Мексики, Чилі, Бразилії.
4. Основні промислові райони регіону
Найбільші промислові райони обробної промисловості сформувалися в США:
1. Приатлантичний — наукоємне машинобудування, нафтохімічна, хіміко-фармацевтична, паперова, поліграфічна, легка промисловість.
2. Приозерний — чорна металургія, важке машинобудування, хімічна, нафтопереробна, харчова промисловість.
3. Примексиканський — нафтопереробка, нафтохімія.
У нових індустріальних країнах найбільші райони обробної промисловості тяжіють до столиць та великих економічних центрів: Сан-Паулу, Мехіко, Ріо-де-Жанейро, Буенос-Айрес; електротехніка, нафтопереробка й нафтохімія, металообробна, автомобілебудування, електрометалургія, харчова, текстильна, швейна, взуттєва.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Запитання
1. Назвіть основні райони видобування паливних та рудних корисних копалин в Америці.
2. Наведіть приклади країн Америки, які мають різну сільськогосподарську спеціалізацію.
3. . Назвіть країни, які відрізняються високим рівнем розвитку виробництв обробної промисловості в регіоні.
Завдання. Нанесіть на контурну карту основні добувні райони Америки. Поясність їх географію.
VІ ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §32.

УРОК 35. АМЕРИКА: ВТОРИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ. ОСНОВНІ ОСЕРЕДКИ ПРОМИСЛОВОСТІ В РЕГІОНІ
Очікувані результати НПД: учні обґрунтовують особливості розміщення основних осередків переробної промисловості в Америці; аналізують інформацію та виявляють структуру та географію вторинного сектора економіки регіону; знаходять та показують на карті найбільші промислові райони.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння використовувати інформаційні ресурси, здатність до пошуку та засвоєння нових знань 6; формувати пізнавальний інтерес, самостійність, уміння долати труднощі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: електроенергетика, машинобудування, хімічна промисловість, металургія, легка промисловість, харчова промисловість, промисловий район.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічна розминка (субрегіони, країни та столиці Америки)
Запитання
1. Пригадайте склад виробництв та особливості розміщення обробної промисловості Європи та Азії.
2. Яку спеціалізацію мають нові індустріальні країни Азії?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Минулого уроку ви ознайомилися з особливостями економіки країн Америки, досліджували географію первинного сектора та дізналися про його важливу роль в багатьох країнах регіону. Крім того, Америка є потужним виробником продукції обробної промисловості.
Про склад та географію провідних виробництв вторинного сектора економіки Америки ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Вторинний сектор економіки
Завдання. За картами атласу та текстом параграфа дослідіть розміщення провідних секторів обробної промисловості в Америки.
Результати занесіть до таблиці.
Промислові
сектори
Електроенергетика
Машинобудування
Чорна
металургія
Кольрова
металургія
Хімічна
Країни
Електроенергетика — 30 % світового виробництва, з них 23 % — США, Канада, Бразилія. Переважають ТЕС (нафтопродукти, природний газ, вугілля), в Канаді та Бразилії значна роль ГЕС. АЕС працюють у США, Канаді, Мексиці, Бразилії, Аргентині.
Чорна металургія — США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Венесуела.
Кольорова металургія: мідь (Чилі, Перу, Мексика, США, Канада), свинець, цинк (США, Канада, Перу, Мексика), олово (Болівія), срібло (Мексика, Канада), алюміній (США, Канада, Бразилія, Аргентина, Суринам), глинозем (Ямайка, Гаяна, Домініканська Республіка).
Машинобудування. У США та Канаді — наукоємне, високотехнологічне: виробництво авіакосмічної та військової техніки, автомобілів, електроніки, комп’ютерів, офісного обладнання.
У нових індустріальних країнах: автомобілебудування, верстатобудування, літакобудування, суднобудування, сільськогосподарське машинобудування, електроніка та електротехніка (переважно філії американських, німецьких, японських, італійських компаній).
Хімічна: США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Чилі, Перу, Венесуела, Колумбія, Куба; нафтохімія, синтез мінеральних добрив, парфумерна та фармацевтична промисловість.
Лісова: Бразилія, Чилі, Аргентина, Колумбія — первинна обробка сировини; Канада — целюлозо-паперове виробництво.
Легка та харчова — в усіх країнах регіону.
2. Основні промислові райони регіону
Найбільші промислові райони обробної промисловості сформувалися в США:
1. Приатлантичний — наукоємне машинобудування, нафтохімічна, хіміко-фармацевтична, паперова, поліграфічна, легка промисловість.
2. Приозерний — чорна металургія, важке машинобудування, хімічна, нафтопереробна, харчова промисловість.
3. Примексиканський — нафтопереробка, нафтохімія.
У нових індустріальних країнах найбільші райони обробної промисловості тяжіють до столиць та великих економічних центрів: Сан-Паулу, Мехіко, Ріо-де-Жанейро, Буенос-Айрес; електротехніка, нафтопереробка й нафтохімія, металообробна, автомобілебудування, електрометалургія, харчова, текстильна, швейна, взуттєва.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Нанесіть на контурну карту основні промислові райони Америки. Поясність їх географію.
Запитання. Назвіть країни, які відрізняються високим рівнем розвитку виробництв обробної промисловості в регіоні.
Проблемне запитання. Чим, на вашу думку, обумовлена нерівномірність розвитку субрегіонів Америки? Запропонуйте власні ідеї щодо подолання відсталості окремих країн регіону.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §33 .
2. Дослідження (випереджальне завдання окремим учням).
Підготувати повідомлення на тему:1. Панамериканське шосе — дорога через три Америки.
2. Туризм як чинник розвитку країн-островів Карибського моря.



 УРОК 35. АМЕРИКА: ВТОРИННИЙ І ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ. НАЙВАЖЛИВІШІ ПРОМИСЛОВІ РАЙОНИ ТА МІЖНАРОДНІ ТРАНСПОРТНІ МАГІСТРАЛІ, ВУЗЛИ. ЗВ'ЯЗКИ УКРАЇНИ З КРАЇНАМИ АМЕРИКИ
Очікувані результати НПД: учні аналізують інформацію, виявляють структуру та географію вторинного та третинного сектора економіки регіону,пояснюють причини нерівномірного економічного розвитку субрегіонів Америки; знаходять та показують на карті найбільші промислові райони  світові міста, мегалополіси, фінансові центри, морські порти та аеропорти.
Розвивальна та виховна мета: формувати вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення ; виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі, працювати в групі
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: сфера послуг, фінансові послуги, /Т-послуги, туризм, міжнародний поділ праці, світове місто, фінансовий центр, транспортна система.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Картографічна розминка (субрегіони, країни та столиці Америки)
Запитання
1. Назвіть причини перенесення виробництв обробної промисловості зі США до Канади та країн, що розвиваються.
2. Пригадайте, на яких видах послуг спеціалізуються розвинені країни та країни, що розвиваються.
3. Пригадайте склад виробництв та особливості розміщення обробної промисловості Європи та Азії.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Наступним етапом нашої роботи є дослідження третинного сектору, який в Америці, як і в інших регіонах світу, набуває дедалі більшого значення. Особливо високим рівнем розвитку сфери послуг відрізняються розвинені країни регіону. На спеціалізацію третинного сектора країн, що розвиваються, значною мірою впливає їх географічне положення та природні умови.
Також ми розглянемо зв’язки нашої країни американськими країнами. Адже, незважаючи не віддаленість американського регіону, Україна та окремі країни Америки пов’язують різнобічні відносини.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вторинний сектор економіки
Завдання. За картами атласу та текстом параграфа дослідіть розміщення провідних секторів обробної промисловості в Америки.
Електроенергетика — 30 % світового виробництва, з них 23 % — США, Канада, Бразилія. Переважають ТЕС (нафтопродукти, природний газ, вугілля), в Канаді та Бразилії значна роль ГЕС. АЕС працюють у США, Канаді, Мексиці, Бразилії, Аргентині.
Чорна металургія — США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Венесуела.
Кольорова металургія: мідь (Чилі, Перу, Мексика, США, Канада), свинець, цинк (США, Канада, Перу, Мексика), олово (Болівія), срібло (Мексика, Канада), алюміній (США, Канада, Бразилія, Аргентина, Суринам), глинозем (Ямайка, Гаяна, Домініканська Республіка).
Машинобудування. У США та Канаді — наукоємне, високотехнологічне: виробництво авіакосмічної та військової техніки, автомобілів, електроніки, комп’ютерів, офісного обладнання.
У нових індустріальних країнах: автомобілебудування, верстатобудування, літакобудування, суднобудування, сільськогосподарське машинобудування, електроніка та електротехніка (переважно філії американських, німецьких, японських, італійських компаній).
Хімічна: США, Канада, Бразилія, Мексика, Аргентина, Чилі, Перу, Венесуела, Колумбія, Куба; нафтохімія, синтез мінеральних добрив, парфумерна та фармацевтична промисловість.
Лісова: Бразилія, Чилі, Аргентина, Колумбія — первинна обробка сировини; Канада — целюлозо-паперове виробництво.
Легка та харчова — в усіх країнах регіону.
2. Основні промислові райони регіону
Найбільші промислові райони обробної промисловості сформувалися в США:
   1. Приатлантичний — наукоємне машинобудування, нафтохімічна, хіміко-фармацевтична, паперова, поліграфічна, легка промисловість.
   2. Приозерний — чорна металургія, важке машинобудування, хімічна, нафтопереробна, харчова промисловість.
   3. Примексиканський — нафтопереробка, нафтохімія.
У нових індустріальних країнах найбільші райони обробної промисловості тяжіють до столиць та великих економічних центрів: Сан-Паулу, Мехіко, Ріо-де-Жанейро, Буенос-Айрес; електротехніка, нафтопереробка й нафтохімія, металообробна, автомобілебудування, електрометалургія, харчова, текстильна, швейна, взуттєва
Робота з підручником
Завдання. Ознайомтеся зі змістом параграфа, установіть відмінності спеціалізації сфери послуг в субрегіонах Америки.
3. Третинний сектор економіки
США, Канада — провідне значення мають фінансова сфера, торгівля, освіта, медицина, інформаційно-технологічні послуги. У країнах нової індустріалізації велику роль відіграють торгівля, транспорт, туризм. Головні центри фінансової та ділової активності — Нью-Йорк, Сан-Франциско, Бостон, Чикаго, Х’юстон, Торонто, Монреаль, Сан-Паулу, Лос-Анджелес, Мехіко, Буенос-Айрес. Країни Карибського басейну (Бермудські Острови, Барбадос, Домініканська Республіка, Антигуа і Барбуда та ін.) — туризм, фінансові послуги. Найбільша кількість туристів прибуває в США, Канаду, Мексику.
Нерівномірний розвиток транспортної мережі. Найгустіша мережа автомобільних за залізничних шляхів між США, Канадою, Мексикою. Найбільші морські порти: Лос-Анджелес, Ванкувер, Нью-Йорк, Філадельфія, Саванна, Колон, Сантус. Аеропорти: Атланта, О’Хара (Чикаго), Лос-Анджелес, Даллас.
Найбільші трансконтинентальні магістралі регіону — Панамериканське шосе, сполучає країни Північної, Центральної і Південної Америки; Трансамазонське Шосе, від північно-східного узбережжя Бразилії через важкодоступні райони Амазонії до кордону з Перу. Країни «зручного прапора»: Панама, Багамські Острови, Антигуа і Барбуда.
США — головний інвестор регіону, постачальник передових технологій, науко- ємної продукції, новітніх видів послуг. Канада та країни нової індустріалізації мають велику частку продукції добувної та обробної промисловості, експортують мінеральну та сільськогосподарську сировину, напівфабрикати, машинобудівельну продукцію середньої складності, хімікати, лісоматеріали, продукти харчування. В окремих країнах значного розвитку набула металургія, особливо кольорова на місцевій сировині.
Невеликі країни спеціалізуються на наданні фінансових, транспортних, туристичних послуг.
4. Зв'язки України з країнами Америки
Україна — Америка:
1) торговельно-економічна взаємодія. Найважливішими торговельно-економічними партнерами України є США, Канада, Бразилія, Мексика, Еквадор, Аргентина;
2) культурно-гуманітарна взаємодія. У США, Канаді, Аргентині, Бразилії проживає чисельна українська діаспора. Розвинену система громадських та культурних організацій, наукових та дослідницьких установ, музеїв, художніх колективів, мистецьких об’єднань, тижні кіно тощо;
3) наукова та освітня співпраця: обміни студентами і викладачами, створення спільних навчальних програм, кафедри україністики.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Нанесіть на контурну карту основні промислові райони Америки. Поясність їх географію.Позначте на контурній карті:
1) найбільші фінансові центри Америки та морські порти;
2) Панамериканське та Трансамазонське Шосе.
Запитання. Назвіть країни, які відрізняються високим рівнем розвитку виробництв обробної промисловості в регіоні.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §33.




УРОК 36. США: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ. ГОСПОДАРСТВО США. ХАРАКТЕРИСТИКА СЕКТОРІВ ЕКОНОМІКИ. МІЖНАРОДНІ ЗВ ЯЗКИ.
Очікувані результати НПД: учні називають основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці; знаходять та аналізують необхідну інформацію для характеристики країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати вміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, порівнювати, аналізувати, робити висновки 4; розвивати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Північної Америки, фізична карта Північної Америки, дидактичні картки, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, «старіння нації», урбанізація, система розселення, імміграція, діаспора.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Поточний контроль знань. Зразок дидактичної картки
Завдання. Виберіть правильні відповіді на запитання.
І варіант
Відповіді
ІІ варіант
1
Приатлантичний
10
2
США
9
3
Примексиканський
8
4
Мексика
7
5
Куба
6
6
Бразилія
5
7
Панама
4
8
Аргентина
3
9
Гаїті
2
10
Каліфорнійський
1
Питання
1. Найбільша за площею та населенням католицька держава світу.
2. Країна, що посідає першість за загальним обсягом ВВП в американському регіоні.
3. Країна, яку називають «головною фермою» Америки.
4. Найбідніша країна регіону.
5. Країна, яка крім США та Канади, входить до складу НАФТА.
6. Промисловий район та однойменний мегалополіс на сході Північної Америки.
7. Промисловий район, що спеціалізується на нафтопереробці та нафтохімії.
8. Мегалополіс на західному узбережжі Північної Америки.
9. «Цукровий острів»
10. Країна «зручного прапора».
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Перша країна Америки, яка стане об’єктом вашого дослідження, — США — одна з найпотужніших держав світу. Вона відіграє провідну роль не лише в американському регіоні, а й на світовій політичній арені та в економіці. Сьогодні ваша діяльність буде спрямована на виявлення чинників, зумовлюють місце цієї країни в міжнародному поділі праці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитна картка». ЕГП.
Офіційна назва — Сполучені Штати Америки. Площа — 9,8 млн км2. Населення — 328,2 млн осіб (2018 р.). Столиця — Вашингтон. Економічно високорозвинена держава, країна «Великої Сімки». Президентська республіка, федеративна держава (50 штатів, 1 федеральний округ Колумбія).
Робота з картами атласу
Завдання. Охарактеризуйте ЕГП США та оцініть його вплив на розвиток господарства країни.
Головні ознаки: територія складається з континентальних штатів, Аляски та Гавайських островів; під контролем низка островів Карибського моря (Пуерто-Рико, Віргінські острови) та Океанії (Американське Самоа, острів Гуам та ін.); омивається водами Атлантичного і Тихого океанів, на півночі (Аляска) — Північним Льодовитим океаном, берегова лінія майже 20 тис. км з бухтами та затоками; межує з Канадою та Мексикою, через Берингову протоку — з Росією; понад 200 років не було війн (за винятком громадянської війни Півночі і Півдня).
2. Природно-ресурсний потенціал
Завдання. Оцініть природно-ресурсний потенціал США та спрогнозуйте потенційні можливості розвитку господарства країни на власній природній сировині.
Рельєф різноманітний. Рівнини і низовини внутрішніх частин країни створюють сприятливі умови для сільськогосподарського освоєння. На заході — гірські системи Кордильєр, на сході — невисокі гори Аппалачі. Головною перевагою клімату є достатнє зволоження рівнинних земель східної частини країни і їх розташування в помірному і субтропічному поясах. Природна родючість різноманітних ґрунтів поліпшується за допомогою продуманої меліорації. Водні ресурси розподілені нерівномірно, однак система Великих озер, ріка Міссісіпі з притоками є величезним резервуаром прісної води. Ресурси корисних копалин багаті і різноманітні: нафти, природний газ, кам’яне вугілля, залізні, мідні, поліметалеві, уранові руди, срібло, золото, фосфорити, сірка, калійні солі. Рекреаційні ресурси різноманітні: 24 об’єкти Спадщини ЮНЕСКО, національні парки, заповідники, пляжі, історико-культурна спадщина.
3. Населення
Робота з картами атласу, підручником, статистичними матеріалами
Природний приріст 4,3 %, сальдо міграції 3,9 %, середній вік 38 років, тривалість життя 80 років; старіння населення (15,6 % старші за 65 р.). Середня густота населення 33,5 особи/км2, нерівномірний розподіл, на східному узбережжі понад 400 осіб/км2. Нащадки англійців та інші європейці (80 %): численні діаспори німців, ірландців, англійців, шотландців, італійців, євреїв, поляків, українців; афроамериканці (13 %) вихідці з Азії (4,4 %), корінні жителі — 1,2 % (індіанці, ескімоси, алеути, гавайці), решта — 1,4 % (в основному вихідці з Латинської Америки). Християни (протестанти — 46,5 %, католики — 20,8 %), іслам, буддизм. Урбанізація 82 %. Найбільші міста: Нью-Йорк (18,6 млн), Лос-Анджелес (12,3 млн), Чикаго (8,7 млн), Маямі (5,8 млн), Даллас (5,7 млн). Субурбанізація, утворення міських агломерацій. Робоча сила — 160 млн, структура зайнятості: сільське господарство — 0,7 °%, промисловість — 20,3 %, сфера послуг — 80 %.
4. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни. Третинний сектор економіки.
США — високорозвинена постіндустріальна держава, світовий лідер за науково-технічним, фінансовим, інформаційним, військовим потенціалом. Загальний ВВП (за ПКС) — 19,4 трлн $ (2017) — 2-ге місце в світі, ВВП на душу населення — 59,5 тис. $ — 18 місце. Структура ВВП: сільське господарство — 0,9 %, промисловість — 18,9 %, сфера послуг — 80,2 %. За обсягом промислового виробництво — 2-ге місце в світі після Китаю.
Основні чинники економічного успіху: 1) всебічне заохочення американським суспільством та державою підприємницької активності; 2) спрямованість на досягнення успіху для кожної людини незалежно від її походження та соціального статусу; 3) більш обмежене, ніж в інших розвинених країнах, однак ефективне державне втручання в економіку; 4) висока трудова мораль, що ґрунтується на протестантській етиці, працелюбності та вірі у власні сили; 5) наукоємність, використання новітніх технологій.
 Третинний секторТрадиційні складові: фінансова справа, торгівля, туризм, освіта, медицина; нові види послуг: інформаційно-технологічні, консалтингові (консультативні), маркетингові, управлінські. Провідний виробник ІТ послуг. ІТ-компаніїIBM, Microsoft, Oracle, Symantec, CA Technologies, Google, Apple та ін. Понад 300 технопарків та технополісів. Найбільші — в Каліфорнії («Кремнієва долина»). Туризм — 75 млн туристів щорічно (2-ге місце), 200 млрд дол. прибутків (перше місце у світі).
Найбільша транспортна інфраструктура серед усіх країн світу.
5. Промисловість і Сільське господарство
Представлені всі наявні виробництва. Міжнародну спеціалізацію країни визначають: 1) багатопрофільне машинобудування; провідна роль автомобілебудування, «автомобільний цех» країни: є Приозер’я (Детройт, Флінт, Толідо); 17 млн автомобілів щорічно; найбільші компанії — «Форд мотор» «Дженерал мотор» та «Крайслер»; авіакосмічна техніка — «Боїнг», «Локхід Мартін», «Макдонелл Дуглас»; електротехнічна, виробництво комп’ютерної, офісної техніки, електроніки, засобів телекомунікацій тощо. 2) чорна (4-те місце) та кольорова (виробництво алюмінію, міді, цинку, свинцю) металургія, металургійні бази — Приозерна (Чикаго, Детройт, Баффало), Північно-Аппалацька (Піттсбург, Янгстаун), Приатлантична (Філадельфія, Балтімор), Південна (Х’юстон, Даллас); 3) хімічна (2-ге місце після Китаю, виробництво пластичних мас, синтетичних волокон, штучного каучуку, мінеральних добрив), фармацевтична (1-ше місце); 4) легка (текстильна, швейна, взуттєва), спеціалізація на виробництві дорогого модельного вбрання; світовий центр моди — Нью-Йорк. Промислове виробництво базується на потужній електроенергетиці (2-ге місце після Китаю), ТЕС — 70,6 %, АЕС — 9,2 % (80 АЕС), ГЕС — 7,4 %; від відновлювальних джерел — 12,8 %, до 2030 р. планують 27 %.
Сільське господарствоЗабезпечує потреби країни в основних продуктах харчування, експорт багатьох найменувань. Висока продуктивність та технологічна оснащеність. Тваринництво (68 %): — м’ясне й молочне скотарство, свинарство, вівчарство, птахівництво. Рослинництво: зернові, кормові культури, соя, цитрусові, арахіс, цукрові буряки, виноград, соняшник. Сільськогосподарські пояси: кукурудзяно-соєвий, пшеничний, бавовняний.
6. Зовнішньоекономічні зв'язки
Експорт (2-ге місце в світі після Китаю): виробниче обладнання, машини, літаки, аерокосмічна техніка, зброя, вугілля, пшениця, кукурудзу, соя, бавовна, тютюн. Імпорт: нафта, нафтопродукти, автомобілі, побутова техніка, газетний папір, продукти тропічного землеробства, товари народного споживання. Головні партнери: Канада, Мексика, Китай, Японія, Німеччина. Американські іноземні інвестиції (5,5 трлн дол.), торгівля ліцензіями, патентами, інформацією
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Позначте на контурній карті найбільші міста та міські агломерації США.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.    Підручник, опрацювати §34 .
2.    Завдання. За допомогою карт атласу, тексту підручника охарактеризуйте провідні виробництва обробної промисловості США. Результати оформіть у вигляді таблиці:
Провідні виробництва
Райони/центри розміщення
Стисла характеристика



УРОК 40. США: ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ. ГОСПОДАРСТВО
Очікувані результати НПД: учні називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки США, наводять приклади промислових виробництв та послуг, що визначають міжнародну спеціалізацію країни, складають комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки 4, здатність до пошуку та засвоєння нових знань 6; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються 7.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, економічна карта США, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сфера послуг, технопарк, технополіс, сільське господарство, сільськогосподарські пояси, транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки, стратегічний партнер.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Важко знайти державу, до якої б виявлялася більша цікавість, ніж до США. Економічна могутність, військова міць, розгалужені системи супутникового та інших засобів стеження, провідні позиції у світовій науці і технологіях, відомий на весь світу американський спосіб життя, — все це було створено за короткий проміжок часу.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Використовуючи знання з історії та географії, зробіть припущення, які чинники лежать в основі економічної могутності США.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни
США — високорозвинена постіндустріальна держава, світовий лідер за науково-технічним, фінансовим, інформаційним, військовим потенціалом. Загальний ВВП (за ПКС) — 19,4 трлн $ (2017) — 2-ге місце в світі, ВВП на душу населення — 59,5 тис. $ — 18 місце. Структура ВВП: сільське господарство — 0,9 %, промисловість — 18,9 %, сфера послуг — 80,2 %. За обсягом промислового виробництво — 2-ге місце в світі після Китаю.
Основні чинники економічного успіху: 1) всебічне заохочення американським суспільством та державою підприємницької активності; 2) спрямованість на досягнення успіху для кожної людини незалежно від її походження та соціального статусу; 3) більш обмежене, ніж в інших розвинених країнах, однак ефективне державне втручання в економіку; 4) висока трудова мораль, що ґрунтується на протестантській етиці, працелюбності та вірі у власні сили; 5) наукоємність, використання новітніх технологій.
2. Третинний сектор
Традиційні складові: фінансова справа, торгівля, туризм, освіта, медицина; нові види послуг: інформаційно-технологічні, консалтингові (консультативні), маркетингові, управлінські. Провідний виробник ІТ послуг. ІТ-компаніїIBM, Microsoft, Oracle, Symantec, CA Technologies, Google, Apple та ін. Понад 300 технопарків та технополісів. Найбільші — в Каліфорнії («Кремнієва долина»). Туризм — 75 млн туристів щорічно (2-ге місце), 200 млрд дол. прибутків (перше місце у світі).
Найбільша транспортна інфраструктура серед усіх країн світу.
3. Промисловість
Завдання. За допомогою карт атласу, тексту підручника охарактеризуйте провідні виробництва обробної промисловості США. Результати оформіть у вигляді таблиці:
Провідні виробництва
Райони/центри розміщення
Стисла характеристика
Представлені всі наявні виробництва. Міжнародну спеціалізацію країни визначають: 1) багатопрофільне машинобудування; провідна роль автомобілебудування, «автомобільний цех» країни: є Приозер’я (Детройт, Флінт, Толідо); 17 млн автомобілів щорічно; найбільші компанії — «Форд мотор» «Дженерал мотор» та «Крайслер»; авіакосмічна техніка — «Боїнг», «Локхід Мартін», «Макдонелл Дуглас»; електротехнічна, виробництво комп’ютерної, офісної техніки, електроніки, засобів телекомунікацій тощо. 2) чорна (4-те місце) та кольорова (виробництво алюмінію, міді, цинку, свинцю) металургія, металургійні бази — Приозерна (Чикаго, Детройт, Баффало), Північно-Аппалацька (Піттсбург, Янгстаун), Приатлантична (Філадельфія, Балтімор), Південна (Х’юстон, Даллас); 3) хімічна (2-ге місце після Китаю, виробництво пластичних мас, синтетичних волокон, штучного каучуку, мінеральних добрив), фармацевтична (1-ше місце); 4) легка (текстильна, швейна, взуттєва), спеціалізація на виробництві дорогого модельного вбрання; світовий центр моди — Нью-Йорк. Промислове виробництво базується на потужній електроенергетиці (2-ге місце після Китаю), ТЕС — 70,6 %, АЕС — 9,2 % (80 АЕС), ГЕС — 7,4 %; від відновлювальних джерел — 12,8 %, до 2030 р. планують 27 %.
4. Сільське господарство
Забезпечує потреби країни в основних продуктах харчування, експорт багатьох найменувань. Висока продуктивність та технологічна оснащеність. Тваринництво (68 %): — м’ясне й молочне скотарство, свинарство, вівчарство, птахівництво. Рослинництво: зернові, кормові культури, соя, цитрусові, арахіс, цукрові буряки, виноград, соняшник. Сільськогосподарські пояси: кукурудзяно-соєвий, пшеничний, бавовняний.
5. Зовнішньоекономічні зв'язки
Експорт (2-ге місце в світі після Китаю): виробниче обладнання, машини, літаки, аерокосмічна техніка, зброя, вугілля, пшениця, кукурудзу, соя, бавовна, тютюн. Імпорт: нафта, нафтопродукти, автомобілі, побутова техніка, газетний папір, продукти тропічного землеробства, товари народного споживання. Головні партнери: Канада, Мексика, Китай, Японія, Німеччина. Американські іноземні інвестиції (5,5 трлн дол.), торгівля ліцензіями, патентами, інформацією.
Виступи учнів, що отримали випереджальне завдання, з повідомленнями про міжнародні зв'язки України та США
Стратегічний партнер України (товарообіг 2 млрд дол.). Україна експортує до США чорні метали та вироби з них, мінеральні добрива, продукти харчування; імпортує нафту, нафтопродукти, машини, апарати й механічні пристрої, полімерні матеріали. США надає Україні різнобічну підтримку та допомогу для проведення реформ і протидії агресії на сході країни.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання 1. За картами атласу й текстом параграфа складіть схему зовнішньоекономічних зв’язків США.
Завдання 2. Позначити на контурній карті: а) найбільші центри машинобудування США; б) сільськогосподарські пояси США
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





УРОК 37. КАНАДА
Очікувані результати НПД: учні виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Канади, складають комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати вміння використовувати інформаційні ресурси, розвивати комунікативні здібності 1; розвивати вміння працювати групі, досягати компромісів 7; виховувати толерантність, повагу до іншої думки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу, фізична карта світу, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, діаспора, Співдружність націй, урбанізація, постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сфера послуг, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв'язки.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Найтіснішими інтеграційними зв’язками зі США пов’язана Канада — друга високорозвинена країна у складі субрегіону Північна Америка. Саме сусідство зі США багато в чому визначає економічний розвиток Канади. Уздовж канадсько- американського кордону мешкає основна частина населення Канади, так само зосереджений основний промисловий потенціал країни. Сьогодні ви досліджуватиме основні чинники, що визначають місце цієї країни в міжнародному поділі праці, дізнаєтеся про особливості сучасного розвитку та домінуючі складники економіки Канади.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пригадайте природні особливості території Канади.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в групах з підручником, картами атласу, ресурсами Інтернету
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Канада. Площа — 9,98 млн км2. Населення — 36,9 млн осіб (2018 р.). Столиця — Оттава. Високо економічно розвинена держава, країна «Великої Сімки». Державний устрій — країна у складі Співдружності, федеративна держава.
2. ЕГП
Головні ознаки: займає північну частину материка Північна Америка й прилеглі до нього острови; омивається водами Північного Льодовитого, Тихого й Атлантичного океанів, найдовша берегова лінія (202 тис. км), 2/3 території розташовано в холодних поясах (стримувальний чинник); сухопутний кордон із США протяжністю майже 6 тис. км (стимулювальний чинник).
3. Природно-ресурсний потенціал
Різноманітні природні умови. Кордильєри, Скелясті гори, відроги Аппалачей, горбисті рівнини та плато. Клімат від арктичного до помірного, на півночі багаторічна мерзлота. Густа річкова мережа, великий гідропотенціал; багато прісноводних озер. Лісистість 38 %. Родючі чорноземні та каштанові ґрунти на півдні (провінції Альберта, Саскачеван, Манітоба). Мінеральні: залізні руди, руди кольорових металів (цинку, нікелю, свинцю, міді, кобальту, молібдену, золота, платини, срібла та ін.), вугілля, нафта та природний газ, алмази, калійні солі, азбест тощо. 17 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО.
4. Населення
Природний приріст 3,7 %, сальдо міграції 5,7 % (більша частина сучасних мігрантів має вік в 20 до 40 років). Частка осіб, старших за 65 р., — 18,6 %, старіння населення. середній вік — 42 роки, середня очікувана тривалість життя — 80 років. Густота населення 3,7 особи/км2, нерівномірний розподіл: 90 % зосереджено в південній, прикордонній зі США смузі. Склалося в результаті імміграції, понад 200 етнічних груп: канадці (32,2 %), англійці (19,8 %), французи (15,5 %), німці (9,8 %), італійці (4,5 %), китайці (4,5 %), українці (1,7 % — 9-та етнічна група в країні). Українська діаспора — близько 1,2 млн осіб, найбільше в провінціях Манітоба та Саскачеван. Католики — 39 %, протестанти — 20 %, православні — 6 %, мусульмани — 3,2 %. Рівень урбанізації — 82,2 % (2017 р.). Найбільші міста — Торонто (6 млн), Монреаль (4 млн), Ванкувер (2,5 млн осіб). Робоча сила — 19, 5 млн. Трудові ресурси відрізняються високим освітнім та професійним рівнем. Структура зайнятості: сільське господарство — 2 %, промисловість — 19 %, сфері послуг — 79 %.
5. Господарство
Канаду, як і Австралію, відносять до країн переселенського капіталізму.
Загальний ВВП (за ПКС) — 1,8 трлн $ (2017) — 17-те місце в світі, ВВП на душу населення — 48,1 тис. $ — 32 місце. Структура ВВП: сільське господарство — 1,6 %, промисловість — 27,7 %, сфера послуг — 71 %. Основні чинники, що забезпечили економічне зростання: 1) багаті природні ресурси; 2) заохочення імміграції; 3) широке залучення іноземного (у першу чергу США) капіталу.
Третинний сектор. Найбільше значення сфера фінансів, страхування, управління нерухомістю й компаніями, оптова та роздрібна торгівля, туризм (20 млн туристів щорічно). Найбільші центри — Торонто, Монреаль.
Промисловість. Високий технічний рівень. Порівняно висока частка добувної, паливної та лісової промисловості, значна складова експорту. Переробна промисловість: 1) електроенергетика ГЕС — 54 %, ТЕС — 26 %, АЕС — 9 %, від альтернативних джерел — 11 %; 2) машинобудування: автомобілебудування (американські та японські автомобільні компанії), верстатобудування, залізничне, суднобудування, сільськогосподарське, електроніка, виробництво обладнання для гірничодобувної та лісової промисловості; 3) чорна та кольорова металургія; 4) хімічна промисловість (мінеральні добрива, синтетичні смоли, пластмаси); 5) целюлозно-паперова.
Сільське господарство. Високотоварне, багатопрофільне, високо технічно оснащене. Забезпечує власні продовольчі потреби, значна частка експортується. Сільськогосподарські угіддя 6,8 %. Рослинництво (44 %): пшениця, ячмінь, кукурудза, соя, ріпак, цукровий буряк, овочі, фрукти. Тваринництво — молочно-м’ясне скотарство, свинарство, птахівництво, оленярство, звірівництво.
6. Зовнішньоекономічні зв'язки
Експорт: машини й обладнання, хімікати, пластмаси, деревина, мінеральна сировина та напівфабрикати, пшениця. Імпорт: технології та промислове обладнання, електроніка, товари легкої промисловості. Головні партнери: США, Китай, Мексика, Велика Британія, Японія. Канада й Україна — тісні двосторонні відносини. Україна експортує залізничні локомотиви та комплектуючі до них, металеві вироби, ядерні реактори, котли, машини, іграшки; імпортує машини та устаткування, рибу й морепродукти, аерокосмічну й фармацевтичну продукцію.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Обговорення результатів роботи груп. Самооцінювання, оцінювання
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §36 .









УРОК 38. БРАЗИЛІЯ. Практична робота 6. Порівняльна характеристика машинобудування США, Канади та Бразилії
Очікувані результати НПД: учні виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Бразилії, складають комплексну економіко-географічну характеристику країни.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння аналізувати, будувати припущення, робити висновки 4; виховувати самостійність, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Південної Америки, фізична карта Південної Америки, комп'ютер, проектор (інтерактивна дошка), мультимедійна презентація (або відеоматеріали).
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, хибна урбанізація, ВВП, нова індустріальна країна, промисловість, сфера послуг, зовнішньоекономічні зв'язки, транспорт.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Пригадайте: 1) на які природні ресурси багаті країни Південної Америки; 2) як формувалося населення Південної Америки; 3) які ознаки економіки властиві новим індустріальним країнам Азії.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Коли мова заходить про Бразилію, то перші асоціації у нас, українців, пов’язані із запашною бразильською кавою, яскравими карнавалами та найкращими футболістами. Крім того, сучасна Бразилія відома в світі як країна, яка динамічно розвивається та досягла помітних успіхів в економічному розвитку.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з мультимедійною презентацією, матеріалами підручника, картами атласу
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Федеративна Республіка Бразилія. Площа — 8,5 млн км2. Населення — 213 млн осіб (2018 р.). Столиця — Бразиліа. Індустріально-аграрна країна. Федеративна президентська республіка (26 штатів та столичний округ).
2. ЕГП
Головні ознаки: займає центральну та східну частину Південної Америки; омивається водами Атлантичного океану (берегова лінія — 7,5 тис. км); багато сусідів (Гвіана, Суринам, Гаяна, Венесуела, Колумбія, Перу, Болівія, Парагвай, Аргентина, Уругвай) — країни, що розвиваються; розташування в одному регіоні зі США.
3. Природно-ресурсний потенціал
Переважання рівнин (Амазонська низовина, Бразильське та Гвіанське плоскогір’я), клімат від вологого екваторіального до сезонно-вологого субтропічного. Густа річкова мережа (Амазонка, Сан-Франсіску, Парана, Уругвай, Парагвай), внутрішні водні шляхи, великий гідропотенціал. Лісистість 62 %, цінні породи дерев. Значні площі, вкриті родючими ґрунтами (червоно-жовті латеритні). Мінеральні: кам’яне вугілля, горючі сланці, залізні, марганцеві, алюмінієві, мідні, вольфрамові, нікелеві, титанові, хромові руди, золото, алмази. Багатий рекреаційний потенціал, 18 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО.
4. Населення
Природний приріст 7,4 %, молодість населення: середній вік 31,6 років, частка дітей та підлітків 23 %. Середня густота населення 24 особи/км2, нерівномірний розподіл: майже половина проживає на вузькій смузі приатлантичного узбережжя. Етнічні групи: європейці (португальці, іспанці, німці, італійці) — 48 %, представники мішаних рас (метиси, мулати, самбо) — 43 %, темношкіре населення — 7,6 %, корінні жителі (індіанці) — 0,4 %. Католики — 65 %, протестанти — 22,2 %. Рівень урбанізації — 86,2 % (2017 р.). Найбільші міста — Сан-Паулу (11,9 млн), Ріо-де-Жанейро (6,4 млн), Белу-Орізонті (5,7 млн), Сальвадор (3 млн осіб). Робоча сила — 111,6 млн. Структура зайнятості: сільське господарство — 10 %, промисловість — 40 %, сфері послуг — 50 %, зростання частки сфери послуг (50 %) та промисловості.
5. Господарство
Належить до групи країн, що розвиваються, підтип — нова індустріальна країна. Загальний ВВП (за ПКС) — 3,2 трлн $ (2017) — 8-ме місце в світі, ВВП на душу населення — 15,5 тис. $ — 105 місце.
Структура ВВП: сільське господарство — 6,2 %, промисловість — 21 %, сфера послуг — 72,8 %. Чинники, що забезпечили економічне зростання: 1) унікальна природно-сировинна база; 2) імміграція та демографічні процеси, які сприяли забезпеченню дешевою, але відносно кваліфікованою робочою силою; 3) політика «відчинених дверей» для іноземних компаній; 4) створення пільгових умов для розвитку підприємництва.
Промисловість. Видобувна промисловість (залізні руди, боксити, золото, графіт, нафта та ін.). Концентрація підприємств обробної промисловості південному сході, у трикутнику Сан-Паулу, Ріо-де-Жанейро, Белу-Орізонті. Провідні виробництва: машинобудування (автомобілебудування — представництва іноземних компаній, суднобудування, літакобудування, сільськогосподарське машинобудування, виробництво електронно-обчислювальної техніки); чорна металургія (8-ме місце за виробництвом сталі), кольорова металургія (провідні місця за виробництвом алюмінію, міді, цинку); хімічна (нафтохімія, виробництво мінеральних добрив, пластмас, лаків, фарб); лісова та деревообробна; легка та харчова.
Сільське господарство. Повністю забезпечує себе продовольством, експортне значення. Рослинництво (60 %): цукрова тростина, зернові культури (кукурудза, рис), соя, квасоля, кава, тропічні фрукти. Тваринництво: скотарство м’ясного напрямку, свинарство, птахівництво.
Третинний сектор. Провідні складові: торгівля, банківсько-фінансова діяльність, туризм (6 млн туристів щорічно). Відносно добре розвинена транспортна мережа. У внутрішніх перевезеннях провідна роль автомобільного транспорту. Транс-амазонське шосе. Найбільші морські порти: Ріо-де-Жанейро, Сантус, РIV-Гранді, Паранагуа, Порту-Алегрі, Белен, Сальвадор, Манаус); аеропорти: Гуарульос у Сан-Паулу та Галеано в Ріо-де-Жанейро.
6. Зовнішньоекономічні зв'язки
Експорт: автомобілі, транспортне обладнання, залізна руда, соя, взуття, кава, фрукти. Імпорт: електричне та транспортне обладнання, електроніка, хімічні продукти, нафта. Головні партнери — Китай, США, Аргентина, Німеччина, Нідерланди. 3-й за обсягами торгівельний партнер України серед країн Америки. Експорт та імпорт становить сільськогосподарська продукція. Співробітництво у сфері промислових технологій.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Практична робота 6. Порівняльна характеристика машинобудування США, Канади та Бразилії
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати §37 .
2. Повторити §§ 27-37, підготуватися до письмового контрою знань за темами «Океанія», «Америка».










Додаток Творча робота .Особливості Канади
. Характерною особливістю Канади с високий рівень забезпеченості водними ресурсами. Багато річок та озер утворюють великі системи. Наприклад, у басейні річки Маккензі розташовані озера — Велике Ведмеже, Велике Невільниче, Атабаска. Інша система включає річку Нельсон та озера Вінніпег, Вінніпегосіс, Манітоба.
За запасами деревини Канада поступається лише Росії й Бразилії, а за обсягом лісових ресурсів на одну особу посідає перше місце у світі. Країна є одним зі світових лідерів за забезпеченістю земельними ресурсами (на кожного канадця припадає майже 32 га землі). Канада багата на різно­манітні корисні копалини. Найбільше значення мають поклади руд кольорових металів, залізної руди, урану, нафти й природного газу, калійних солей та азбесту, є запаси коштовних металів і вугілля. (Учні позначають на контурній карті найбільші родовища корисних копалин.)
Головними чинниками, що визначають основні риси населення Канади, є природні умови й ім­міграція. В останні роки на переселенців припадає до 75 % щорічного приросту населення.
Кількість жителів країни збільшується й за рахунок природного приросту, але протягом остан­ніх десятиліть він неухильно зменшується й у 2009 р. становив 3 %о. При цьому в країні один із найнижчих показників смертності серед дітей до одного року. Це результат високого рівня розвитку медицинита якості життя в країні. 50 років тому вперше в історії' країни кількість чоловіків виявилася меншою, ніж кількість жінок, і зараз на '00 жінок припадає 98 чоловіків. Як і для більшості країн світу, характерною є більша частка жінок віком понад 65 років.
Національний склад населення також є результатом імміграції. Якщо в XVII—XIX ст. сюди в осно­вному прибували вихідці з Великої Британії й Франції (від кінця XVIII ст. зв'язок із Францією обірвався), то у XX ст. серед іммігрантів було більше німців, італійців, українців, поляків, євреїв, китайців, сканди­навів. Останнім часом зросла кількість переселенців з Азії й Латинської Америки. Зараз англоканадці становлять 28 % населення, франкоканадці — 23 %, інші європейці — 15 % (серед них за кількістю виділяються німці, італійці, українці), є вихідці з Азії й Африки, індіанці й ескімоси.
Франкоканадці зосереджені в провінції' Квебек і частково в провінції Нью-Брансуїк. За три з половиною століття вони створили власну культуру. їхній єдності сприяли компактність розселення й збереження традицій, зокрема сильний вплив католицької церкви. В інших районах переважають англоканадці. їхня традиційна куль­тура близька до англійської. Так, у великих містах багато будинків вікторіанськоїепохи. Із цим періодом пов'язані традиції в містобудуванні, мистецтві й способі життя не тільки у Великій Британії, але й Канаді. Понад третина віруючих (в основному франкоканадців й італійців) належить до католицької церкви, ще чверть—протестанти.
Канада має низьку густоту населення — 3 особи/км! — і великі контрасти в його розміщенні. 90 % усього населення Канади проживає в межах 200 км від кордону зі США, при цьому більшість із них сконцен­трована в районі Великих озер і поблизу річки Св. Лаврентія. Канада — високоурбанізована країна, міське населення становить 79 %. Кожний п'ятий городянин — житель Торонто. У трьох містах: Торонто (4,9 млн осіб), Монреалі (3,5 млн осіб) і Ванкувері (2,1 млн осіб) — проживає третина населення країни. Столиця Канади —- Оттава, розташована на річці Оттава. Це чисте, доглянуте й спокійне місто, у якому зосередже­но 1,1 млн осіб (із передмістями). (Учні пояснюють особливості розселення канадців по території країни.)
Канада належить до найбільших виробників багатьох видів промислової й сільськогосподарської про­дукції. Для неїхарактерною є висока концентрація виробництва, величезні територіальні розбіжності в роз­міщенні господарства, а також велике значення гірничодобувної, лісової й деревопереробної промисловості.
Промисловість дає близько третини обсягу ВВП. Видобуток природного газу й нафти в основно­му ведеться в провінціях Альберта й Саскачеван, звідки на схід, захід і південь прокладені трубопро­води, зокрема трансконтинентальні. Основний район видобутку залізної руди — півострів Лабрадор, нікелю й міді — Манітоба й Онтаріо, урану — Онтаріо, Саскачеван. Значна частина мінеральної сировини вивозиться до інших країн, у першу чергу до США.
За виробництвом електроенергії країна посідає п'яте місце у світі. Близько 60 % електроенергії дають ГЕС, майже 15 % виробляють АЕС, розташовані в провінціях Квебек, Онтаріо й Нью-Брансуїк.
Розвинене машинобудування, зокрема автомобілебудування, сільськогосподарське машинобуду­вання, виробництво устаткування для гірничодобувної й лісової промисловості. Провідні центри галузі: Торонто, Монреаль, Гамільтон, Оттава, Ванкувер. Найбільші підприємства нафтопереробної промисловос­ті розташовані в Монреалі, Сарнїі (кінцевий пункт деяких нафто- і газопроводів), Ванкувері й Едмонтоні.
Традиційно важливе значення має лісова й деревообробна промисловість. Лісозаготівля й пер­винна обробка зосереджені в Британській Колумбії Але в останні десятиліття країна орієнтується на переробку деревини й виробництво з неї готової продукції. Більшість целюлозно-паперових підпри­ємств сконцентровані на сході країни. Канада — другий у світі (після США) виробник паперу й картону.
Характерними рисами сільського господарства є високий рівень механізації й концентрації виробництва в поєднанні з великою роллю галузей, що екстенсивно розвиваються (зернове госпо­дарство, пасовищне скотарство), і порівняно невисокою врожайністю сільськогосподарських культур. При цьому значна частина сільськогосподарської продукції експортується.
У структурі галузі дещо переважає тваринництво. Вирощують велику рогату худобу молочного й м'ясного напрямків, свиней, дрібну рогату худобу; розвинене птахівництво. Основним районом м'ясного скотарства є Альберта, на півдні Британської Колумбії переважає молочне господарство. У рослинництві найважливіше значення має зернове господарство. На країну припадає сьома частина світового збору пшениці. Найбільше її вирощують у Саскачеван! й Манітобі. Великі площі зайняті кормовими культурами, зокрема рапсом і кукурудзою; вирощують льон, картоплю, фрукти й овочі. В економіці Ньюфаундленду, Нової Шотландії й Британської Колумбії велику роль відіграє рибальство. У прибережних водах приатлантичних районів, в основному на «ньюфаундлендських банках», ведеть­ся вилов тріски й оселедця. Поблизу Тихоокеанського узбережжя промишляють лососевих і палтуса.
Для Канади велике значення має транспортний комплекс. На початковому етапі освоєння й ко­лонізації країни основну роль відігравали внутрішні водні шляхи сполучення. Так, на північному заході Канади єдиною магістраллю була річка Маккензі. Наприкінці XIX ст. основне навантаження перебрали залізничні магістралі, зокрема трансконтинентальні. У XX ст. їх поступово потісняли автомобільні траси й трубопроводи. Найгустіша транспортна мережа сформувалася на південному сході країни, а також у прикордонних із США районах.
Країна володіс 169 суднами, але основну частину морських перевезень здійснюють судна під «зручни­ми прапорами». Найбільші порти: Ванкувер, Сет-Іль (головним чином вивіз залізної руди), Квебек, Монреаль.
За обсягом зовнішньої торгівлі на одну особу Канада належить до провідних країн світу, ви­переджаючи США. Це свідчить про високий рівень залученосгі економіки країни до системи світового господарства. На відміну від свого сусіда, країна має додатне сальдо зовнішньої торгівлі.



 Урок №39                                             Дата:

ПРАКТИЧНА РОБОТА  №6. ПРАКТИЧНА РОБОТА
«ПОРІВНЯЛЬНА ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНА
ХАРАКТЕРИСТИКА США Й КАНАДИ ТА БРАЗИЛІЇ».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про державний устрій, ЕГП, населення й господарство США та Канади; розвивати вміння учнів самостійно працювати з джерелами гео­графічних знань, використовувати в дослідженнях порівняльний метод, самостійно аналізувати інформацію та на основі аналізу робити обґрунтовані висновки.
Обладнання: настінні економічна й політична карта Північної Америки, географічний атлас для 10 класу, підручник, довідники, посібник «Експрес-контроль».
Ключові поняття: географічне положення, населення, корінне населення, урбанізація, ет­нічний склад населення, господарство, ВВП, промисловість, сільське господарство, транспорт, со­ціальна інфраструктура, зовнішньоекономічні зв'язки.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель збирає виконані учнями вдома творчі роботи.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Експрес-контроль
Учні виконують завдання тесту 20 із посібника «Експрес-контроль».

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель нагадує, що цей урок є останнім у темі «Географічний нарис про Північну Америку». Для зміцнення набутих знань і вмінь необхідно узагальнити вивчений матеріал. Для цього чинною навчальною програмою передбачене виконання практичної роботи.

IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Практична робота «Порівняльна економіко-географічна характеристика США й Канади та Бразилії»
За допомогою підручника, географічного атласу й інших джерел ін­формації заповніть таблицю «Порівняльна економіко-географічна характе­ристика США й Канади» за планом: розмір країни; загальна оцінка ЕГП; загальна оцінка природних умов; забезпеченість природними ресурсами; кількість населення; демографічна ситуація; рівень і темпи урбанізації; етнічний склад населення; ВВП на душу населення; провідні галузі гос­подарства; провідні галузі видобувної промисловості; провідні галузі об­робної промисловості; провідні галузі рослинництва; провідні галузі тва­ринництва; особливості транспортної системи; рівень розвитку соціальної інфраструктури; оцінка туристично-рекреаційного господарства; міжнарод­на спеціалізація; головні економічні партнери; висновки.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Виконайте завдання на контурній карті Північної Америки в посібни­ку «Комплексний зошит для контролю знань».
2. Повторитe §§30-37.










Немає коментарів:

Дописати коментар